Tillbaka till innehållsförteckningen.
Bild– Centralt innehåll åk 2
Bildframställning
Kritmålning, framställning av berättande bilder till exempel fabelberättelser, legender och naturskildringar.
Egna illustrationer till räknesagor, matematiska problem i arbetshäftet kopplat till matematik.
Egna illustrationer till ordstäv, dikter och gåtor i arbetsböcker kopplat till svenska.
Teckning, måleri, modellering och konstruktion. t.ex. akvarellmåleri, dualistiska färgmöten t.ex. uppgifter med karaktäristiska färgklanger (rött och gult, gult och blått, blått och rött, orange och grönt, grönt och violett, violett och orange), komplementära färgklanger (rött och grönt, gult och violett, orange och blått) och neutrala färgklanger (gult och orange, orange och rött, rött och violett, gult och grönt, blått och grönt).
Övningar där färgen försiktigt tonar från svag till stark kulör.
Formteckning, symmetriövningar med rundade och kantiga former som speglas i en mittaxel. Sedan liknande övningar med vågrät spegling. Formförvandlingar.
Dynamisk teckning som förberedelse till skrivstil.
Återanvändning av bilder, till exempel i kollage. Fler tekniker, t.ex. klippa och klistra i papper och göra ”rörliga” pappbilder och tittskåp.
Tredimensionella arbeten i exempelvis papier maché.
Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg, t.ex. dokumentation av utflykter i närområdet.
Tekniker, verktyg och material
Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
Några verktyg och material för teckning, måleri, modellering och konstruktioner samt för fotografering och annat digitalt arbete med bilder, t.ex. i samband med dokumentation av närområdet.
Bildanalys
Samtal och enkla analyser kring det klassen gjort tillsammans, eleverna uppmuntras till att berätta hur de gjort och tänkt.
Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder.